Zdrowy pokarm

31Kalorie – słowo, którego nie lubię wiele osób stosujących dietę, odchudzających się. Procesy metaboliczne w ciele każdego człowieka zachodzą w określonym, wciąż zmieniającym się tempie. Odpowiada mu konkretna ilość uwolnionej energii, przede wszystkim cieplnej. Tempo metabolizmu można więc wyrazić w postaci ilości energii cieplnej (mierzonej w kilokaloriach lub kilodżulach) uwolnionej w ciągu doby. Jeśli więc twój organizm będzie regularnie otrzymywał pokarm o większej wartości energetycznej niż potrzebuje, nadwyżkę energii zmagazynuje w postaci tkanki tłuszczowej, czyli przybierze „na wadze”. Odwrotnie – jeśli wartość energetyczna pokarmu będzie mniejsza niż zapotrzebowanie, organizm zacznie utleniać zapasy tłuszczu, co doprowadzi do zmniejszenia masy ciała. Złe przyzwyczajenia oraz przyczyny psychologiczne są powodem jedzenia ponad miarę. Można łatwo obliczyć, że jeśli dziennie zjemy niepotrzebne 30 g tłuszczu albo 70 g cukru (ok.280 kcal), to w ciągu miesiąca przybierzemy na wadze około 1 kg. Równie łatwo można sobie wytłumaczyć, dlaczego tak wielu Polaków cierpi obecnie na otyłość. Ustalenie wartości energii pobranej i zużytej jest poza terenem laboratorium bardzo trudne. Nie dziwi więc ogromne zainteresowanie dietetyką i ćwiczeniami fizycznymi. Ludzie coraz częściej odchudzają się, ponieważ jest to wbrew pozorom bardzo poważny problem. Otyłość, jak wykazują podania, jest przyczyną licznych zgonów. Należy więc ustalić sobie odpowiedni jadłospis, aby po kilku miesiącach nie być „przy kości”.