Unikanie otyłości

20Cel odżywiania jest wspólny dla wszystkich, niezależnie od wieku i okoliczności: codzienne dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii, by utrzymać go w zdrowiu i dostarczyć potrzebną energię. Ważne jest, by źródłem kalorii były białka, węglowodany i tłuszcze w odpowiednich ilościach. Dysproporcja pomiędzy tymi składnikami może doprowadzić na przykład do nadwagi skutkiem czego ludzie poddają się procesowi który nazywamy – odchudzanie. Cel diety w odchudzaniu jest taki, aby dostarczyć energię, ale taką którą osoby z nadwagą mogą szybko spalić. Najważniejszą sprawą jest jedzenie jak najbardziej różnorodnych potraw: spożywanie pokarmów świeżych, naturalnych i unikanie dużych ilości przetworzonych, słodyczy, chipsów i słodzonych napojów. To, kiedy jemy, jest niemal równie ważne jak to, co jemy, zwłaszcza w latach intensywnego wzrostu. Posiłki powinno się jadać w regularnych odstępach, a bardzo ważne dla zdrowia jest zjedzenie pożywnego śniadania. Pomiędzy posiłkami dobrze jest zjeść przekąskę z owoców. Każdy natomiast powinien oprzeć się pokusie spożycia słodkich potraw i napojów, kiedy poczuje w żołądku ssanie między posiłkami. Przeprowadzone przez naukowców zajmujących się dietetyką badania relacji pomiędzy odżywianiem się a dobrym stanem zdrowia, dostarczyły wskazówek jak układać zdrową dietę. Na przykład okazało się, że nadmiar tłustych rzeczy może doprowadzić do chorób serca, a nadmiar rafinowanego cukru jest przyczyną próchnicy.