Sposoby na otyłość

29Odżywianie polega na dostarczaniu organizmowi pokarmu w celu podtrzymania czynności życiowych. Każdy pokarm zawiera substancje, dostarczające energii a także spełniające inne ważne życiowo funkcje. Niezbędnymi do życia składnikami są białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i sole mineralne. Substancje, których – przetwarzając pokarm – nie potrafimy sami wytworzyć w odpowiedniej ilości, nazywamy podstawowymi. Należą do nich niektóre białka, tłuszcze, witaminy i sole mineralne. Jeżeli organizmowi zabraknie któregoś z nich grozi mu choroba. Podobnie jest gdy jakiegoś składnika mamy w nadmiarze. Przykładem może być otyłość, do której doprowadza nadmiar tłuszczu. Aby zrzucić nadmiar masy stosuje się odchudzanie – specjalne diety plus odpowiednie ćwiczenia. Każdy składnik pokarmu odgrywa w organizmie ludzkim określoną rolę. Białka stanowią podstawowy budulec, węglowodany i tłuszcze dostarczają energii, witamina C wzmacnia system odpornościowy, chroniąc przed infekcjami, witamina D i wapń są niezbędne do budowy kośćca oraz zębów. Zawartość substancji odżywczych w pokarmach jest różna. Na przykład ser zawiera dużo białka, ale także tłuszcz, witaminy i wapń. Żaden z pokarmów jednak nie zapewnia nam wszystkich składników pokarmowych, dlatego należy jeść posiłki urozmaicone., pozwalające dostarczyć organizmowi potrzebnych substancji odżywczych. Każda dieta jest różna. Wszystko zależy przede wszystkim od wieku, zawodu, a także płci.