Jeść dobrze

25Człowiek „przy kości” dobrze wie, że jeśli chce zrzucić zbędne kilogramy, musi unikać smażenia. Podczas smażenia mięso wzbogaca się o 60% tłuszczu z patelni. Taki człowiek rezygnuje z soli, unika bowiem wielu dolegliwości ( między innymi nadciśnienia tętniczego). Dziennie możemy spożyć 6 g soli, czyli jedną małą łyżeczkę, najlepiej używać soli ziołowych. Należy pić dużo wody mineralnej niegazowanej, co najmniej 1,5 l dziennie. Jedząc słodycze, powinno się pamiętać o umiarze. Należy ograniczyć spożywanie cukrów także w napojach. Nie należy przebywać cały czas w domu. Odpoczywanie aktywne – uprawianie sportu, chodzenie na spacery, odwiedzanie przyjaciół dobrze wpływa na zdrowie. Gości powinno się częstować tylko zdrowymi potrawami przygotowanymi bez tłuszczu, najlepiej na parze, bez soli, bogatymi w witaminy. Z pewnością w centrum zainteresowań dietetyków są lipidy. Ich nadmiar w diecie może być przyczyną wielu chorób układu krążenia. Wiadomo, że u osób, których dieta zawiera zbyt dużo tłuszczów zwierzęcych zasobnych w cholesterol oraz nasycone kwasy tłuszczowe, zaburzone zostają proporcje pomiędzy różnymi kompleksami lipoproteinowymi transportującymi tłuszcze we krwi. Otóż rośnie wówczas udział tak zwanej frakcji lipoprotein LDL, a spada udział frakcji HDL. LDL odkłada cząsteczki cholesterolu we włóknach mięsni gładkich, natomiast HDL w wątrobie., gdzie jest on rozkładany. Ich wysoki poziom niejako chroni przed miażdżycą. Odchudzanie jest więc bardzo złożonym procesem, należy o tym pamiętać.